Türkiye’de örgün eğitim veren Erasmus Üniversite Beyannamesi (Erasmus Charter for Higher Education- ECHE) sahibi bir yüksek öğretim kurumunda kayıtlı öğrencilerin, 1 akademik yıl içinde 1 veya 2 (3–12 ay arasında) dönemliğine diğer bir Avrupa ülkesinin ECHE sahibi yükseköğretim kurumunda değişim öğrencisi olma ve program dâhilinde yurtdışında kaldıkları süre için mali destek alma şansına sahip olduğu hareketlilik türüdür.
!!DİKKAT: Bu bilgiler 2021 sözleşme dönemine ait olup farklı sözleşme dönemleri için güncellenebilir!
1. Öğrenci Öğrenim Hareketliliği:
Öğrenci Öğrenim
hareketliliği faaliyeti, ECHE ve Yükseköğretim kurumunun var olan kurumlararası
anlaşmaları çerçevesinde gerçekleştirilir. Faaliyet, yükseköğretim kurumunda
kayıtlı öğrencinin, öğreniminin bir bölümünü kurumlararası anlaşma ile ortak
olunan yurtdışındaki yükseköğretim kurumunda gerçekleştirmesinden ibarettir.
Faaliyet
süresi, her bir öğrenim kademesi için ayrı ayrı geçerli olmak üzere 2 ilâ 12 ay
arasında bir süre (1, 2 veya bazı ülkelerin sistemlerine göre 3 dönem)
olabilir. Öğrenim kademesi ön lisans/lisans, yüksek lisans ve doktora
düzeylerini ifade eder.
Faaliyet,
öğrenim süresi içerisinde her sınıfta gerçekleştirilebilir.
Faaliyete
katılacak öğrencilerin yükseköğretim kurumunda bir diploma programına kayıtlı öğrenciler
olması gerekir. Öğrencilerin diploma/derecelerinin gerektirdiği çalışmaları yurtdışında
yapmak üzere, bir tam akademik yıl için 60 AKTS; iki dönemlik akademik yılda bir
dönem için 30 AKTS ve üç dönemlik akademik yılda bir dönem için 20 AKTS
kredisine denk gelen programı takip etmek üzere gönderilmesi beklenir. Takip
edilen programda başarılı olunan kredilere tam akademik tanınma sağlanır; başarısız
olunan krediler ev sahibi kurumda tekrar edilir.
2. Kayıt Donduran Öğrencilerin Durumu
Kayıt donduran
öğrenciler, kayıt dondurdukları dönemde öğrenim hareketliliği gerçekleştiremez.
Kayıt dondurulan dönemde öğrenim hareketliliği başvurusu yapılabilir.
3. Öğrenci Hareketliliğinde Süreler
3.1. Tek Faaliyet İçin Asgarî ve Azamî
Süreler
Faaliyetler,
Avrupa Komisyonu tarafından belirlenen asgarî ve azamî sürelere uygun olarak
gerçekleştirilir.
Öğrenim
hareketliliğinde asgarî süre 2 tam ay veya 1 trimester, azamî süre ise 12 tam
aydır.
Faaliyet
süresinin kesintisiz gerçekleştirilmesi gerekir. Öğrenim hareketliliğinde dönem
araları (sömestr tatilleri) ve resmi tatiller, kesinti olarak kabul edilmez.
Mücbir
sebeplerle faaliyete ara verilmesi halinde, mücbir sebebin
belgelendirilebilmesi şartıyla, asgari sürenin tamamlanamadığı faaliyetler kabul
edilir ve kalınan süre karşılığı hibe verilir. Bir olay ya da durum, mücbir
sebep sayılmadan önce Merkez ile iletişime geçilmelidir.
Mücbir sebepler
dışında asgari süre tamamlanmadan öğrencilerin geri dönmesi halinde, faaliyet
geçersiz sayılır ve hibe ödenmez.
Gönderen ve
misafir eden yükseköğretim kurumlarının uygun görmesi halinde; proje bitiş tarihinden
önce bitmek kaydıyla öğrenim hareketliliğinde bahar dönemini müteakip güz döneminde
de hareketlilik yapılabilir. Anılan hareketlilik Yararlanıcı Modülüne (BM) tek bir
hareketlilik olarak kaydedilir, bahar ve güz dönemleri arasındaki boşluklara
hibe ödenmez.
3.2. Toplam Faaliyet Süresi Sınırı
Bir öğrencinin
aynı öğrenim kademesi içerisinde (lisans, yüksek lisans, doktora), varsa, Erasmus
Mundus burslusu olarak yapılan veya 2014-2020 Erasmus+ döneminde yapılan öğrenci
hareketliliği süresi ile yeni Erasmus+ döneminde (2021-2027) yapılan öğrenci hareketliliği
süreleri, toplamda 12 ayı geçemez. Hibe verilmese dahi aynı öğrenim kademesi içerisinde
yapılan öğrenci hareketliliği faaliyetlerinin toplam süresinin 12 ayı
geçmeyecek şekilde planlanması gerekir.
Öğrenci mevcut
öğrenim kademesindeki eğitimini tamamlayıp yeni bir öğrenim kademesine geçtiğinde
(örneğin lisans eğitimi tamamlanıp yüksek lisans eğitimine başlandığında), yeni
öğretim kademesinde tekrar en fazla 12 aya kadar fiziki hareketlilik
gerçekleştirmesi mümkün olur.
Böylelikle her
bir öğrenim kademesinde en fazla 12 aya kadar olmak üzere, aynı kişinin en fazla
36 aya kadar fiziki hareketlilik gerçekleştirmesi mümkündür.
Öğrenim
hareketliliği faaliyetlerinin, mesleki deneyim elde edilecek staj faaliyeti
içerecek şekilde (eşzamanlı veya takiben) gerçekleştirilmesi mümkündür. Stajı
da içeren bu faaliyet asgari 2 ay sürmeli ve öğrenim hareketliliği üzerinden
hibelendirilmelidir.
İki kademenin
birleşik olduğu programlar (bütünleşik doktora gibi) ile 2 kademenin tek bir kademe
içerisinde tamamlandığı (tıp eğitimi gibi) yükseköğretim programlarında toplam faaliyet
süresi en fazla 24 aydır.
4. Hareketliliğe Katılacak Öğrencilerin
Belirlenmesi
4.1. Öğrenci Seçimi
Hareketliliğe
katılacak öğrenciler, yükseköğretim kurumu tarafından yapılan seçimle
belirlenir. Yükseköğretim kurumu tarafından öğrenci seçim takvimi belirlenir;
seçim yapılacağı ilan edilir ve belirlenen son başvuru tarihine kadar
başvurular alınır.
Seçimler,
öğrenim ve staj hareketliliği için ayrı ayrı yapılır. Her bir faaliyet için
fakülte/bölüm bazında önceden belirlenen kontenjanlar için öğrenci seçimi gerçekleştirilir
ve her bölüm için ayrılan asil ve yedek kontenjanlar başvuru ilanında
belirtilir. Hibe kontenjanı ilanı, Merkez tarafından yükseköğretim kurumuna
tahsis edilen hibe miktarı belirli olmadan önce yapılıyorsa, kontenjanlar
tahminî olarak ilan edilir. Seçim, her fakülte/bölüm için kontenjan dâhilinde
en yüksek puanı alan öğrencilerin sıralama sonucuna göre yapılır. Puan
sıralaması sonrasında yerleştirmeler, yüksek puan alan öğrencilerin yerleşmek
istedikleri kurum tercih sıralamaları gözetilerek yapılır.
Bir hibe
sözleşmesi kapsamında seçilen ancak o sözleşme içerisinde faaliyetlerini gerçekleştirmeyen
öğrenciler, “kazanılmış hak” gerekçesiyle bir sonraki hibe sözleşmesinin kapsamına
alınamazlar. Öğrenciler her sözleşme dönemi için, ilgili sözleşme döneminde geçerli
olan seçim şartlarına göre seçilir ve faaliyetlerini gerçekleştirirler. İlgili
sözleşmenin süresi içerisinde faaliyetlerini gerçekleştirmeyen öğrencilerin
daha sonra faaliyetten yararlanmak istemeleri halinde tekrar başvurup
seçilmeleri gerekir. Mücbir sebeple asgari süre tamamlanmadan geri dönülmesi
durumunda bu kural uygulanmaz. Bununla birlikte, planlanan tarih aralığında
faaliyetini gerçekleştiremeyen öğrencilerin faaliyetleri aynı sözleşme süresi
içerisinde ileriki bir tarihe ötelenebilir.
4.2. Seçim Şartları ve Seçimde
Kullanılan Belgeler
4.2.1. Asgari Şartlar
Faaliyete katılabilmek
için öğrencilerin öncelikle aşağıdaki asgari şartları sağlamaları gerekmektedir:
1. Öğrencinin
yükseköğretim kurumu bünyesinde örgün eğitim kademelerinin herhangi birinde
(birinci, ikinci veya üçüncü kademe) bir yükseköğretim programına kayıtlı, tam
zamanlı öğrenci olması,
2. a) Birinci kademe öğrencilerinin kümülatif
akademik not ortalamasının en az 2.20/4.00 olması,
b) Başvuru aşamasında henüz transkripti
oluşmamış 1- Ön lisanstan geçiş yapan öğrenciler için ön lisans mezuniyet
notunun en az 2.20/4.00; 2- Birinci sınıf öğrencileri için lise mezuniyet
notunun en az 75/100
c) İkinci ve üçüncü kademe öğrencilerinin
kümülatif akademik not ortalamasının en az 2.50/4.00 olması,
3. Öğrenim
hareketliliği için yeterli sayıda ders veya ders niteliğinde olmayan ECTS kredi
yükü olması. Ders yükü bulunmayan, örneğin tez dönemine geçen yüksek lisans ve
doktora öğrencileri için bir akademik dönemde 30 ECTS’lik ders niteliğinde
olmayan iş yükü üzerinden öğrenim anlaşması düzenlenebilir.
4. Mevcut
öğrenim kademesi içerisinde, 2014-2020 ve/veya 2021-2027 Erasmus+ dönemlerinde
yükseköğretim hareketliliği faaliyetlerinden yararlanmışsa, yeni faaliyetle beraber
toplam sürenin 12 ayı geçmemesi.
4.2.2 Seçim Ölçütleri
Yükseköğretim kurumları, Merkezin belirlediği seçim
ölçütlerine göre öğrenim faaliyetine katılacak öğrencilerini seçerler. Öğrenci
seçimleri, asgari şartları sağlayarak başvuruda bulunan öğrenciler arasından,
Merkez tarafından ilan edilen değerlendirme ölçütleri ve ağırlıklı puanları
dikkate alınarak puanların en yüksekten aşağıya doğru sıralanması ve tercih
sırası/puan/bütçe kriterlerine göre gerçekleştirilir.
Akademik başarı ve
yabancı dil puanlarının ortalamasına ilave olarak; aynı öğrenim kademesi
içerisinde daha önce Erasmus+ (2014-2020 veya 2021-2027) kapsamında
yükseköğrenim öğrenci hareketliliğinden yararlanmış öğrencilerin Erasmus seçim
puanı hesaplanırken, daha önce yararlanılan her bir faaliyet için (öğrenim-staj
ayrımı yapılmaksızın) 10’ar puan eksiltme uygulanır.
Hareketlilik başvurularını değerlendirmede kullanılacak
değerlendirme ölçütleri ve ağırlıklı puanlar aşağıda yer almaktadır:
Akademik başarı
düzeyi |
|
%50 (toplam 100 puan üzerinden) |
Dil seviyesi |
|
%50 (toplam 100 puan üzerinden) |
Şehit ve gazi çocuklarına |
|
+15 puan |
Engelli öğrencilere (engelliliğin belgelenmesi
kaydıyla) |
|
+10 puan |
2828 Sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu Kapsamında
haklarında korunma, bakım veya barınma kararı alınmış öğrencilere |
|
+10 puan |
Daha önce yararlanma (hibeli veya hibesiz) |
|
-10 puan |
Vatandaşı olunan ülkede hareketliliğe katılma |
|
-10 puan |
Hareketliliğe seçildiği halde süresinde feragat
bildiriminde bulunmaksızın hareketliliğe katılmama |
|
-10 puan |
İki hareketlilik türüne birden aynı anda başvurma
(öğrencinin tercih ettiği hareketlilik türüne azaltma uygulanır) |
|
-10 puan |
Hareketliliğe seçilen öğrenciler için: Yükseköğretim
kurumu tarafından hareketlilikle ilgili olarak düzenlenen
toplantılara/eğitimlere mazeretsiz katılmama (öğrencinin Erasmus’a tekrar
başvurması halinde uygulanır) |
|
-5 puan |
Dil sınavına gireceğini beyan edip mazeretsiz girmeme (
öğrencinin Erasmus’a tekrar başvurması halinde uygulanır) |
|
-5 puan |
Tablo-1 Seçim Ölçütleri ve Ağırlıklı Puan Tablosu
Daha önce yararlanma durumunda “-10 puan” eksiltme
uygulanması, önceki öğrenim kademesinde gerçekleştirilen veya yükseköğrenim
öğrenci hareketliği dışındaki hareketlilikler için uygulanmaz. Hareketlilik
gerçekleştirmiş bir öğrencinin aynı öğrenim kademesi içerisinde tekrar
başvurması halinde uygulanır.
Aynı öğrenim kademesi içerisinde daha önceki bir seçim
döneminde seçilmiş, fakat mücbir bir sebebe dayanmaksızın, faaliyetini
gerçekleştirmemiş öğrenciler için, hak kazanmış olunmasına rağmen, faaliyetin
gerçekleştirilmediği her faaliyet için “-10 puan” eksiltme uygulanır.
Yükseköğretim kurumunun vazgeçişleri öngörerek öğrencilere vazgeçtiklerini
bildirmeleri için bir süre tanımaları ve öğrencilerin bu süre içerisinde
vazgeçtiklerini bildirmeleri halinde puan eksiltme uygulanmaz.
Yükseköğretim kurumunun öğrenim seçimlerini aynı başvuru ve
değerlendirme süreci içerisinde gerçekleştirmesi halinde; daha önce
hareketlilikten faydalanmayan bir öğrencinin hem öğrenim, hem staj faaliyetine
aynı zamanda başvurması durumunda, “-10 puan” eksiltmenin hangi faaliyette
uygulanacağı öğrencinin tercihine bırakılır. Bu durumda öğrenciden hangi
faaliyette eksiltme uygulanmasını tercih ettiğine yönelik bir dilekçe alınır. Daha
önce hareketlilikten faydalanmış bir öğrencinin hem öğrenim, hem staj
faaliyetine aynı zamanda başvurması durumunda, daha önce faydalandığı
hareketlilik türünden “-20” puan, başvurduğu ikinci hareketlilik türünden ise
“-10” puan eksiltme uygulanır.
Eksiltmeler öğrencinin toplam puanı üzerinden yapılır.
Çift anadalda öğrenim gören öğrenciler aynı başvuru
döneminde sadece bir anadaldan hareketliliğe başvurabilirler.
Öğrencilerin puan sıralaması, bölüm veya fakültelere ayrılan
kontenjanlara göre ilgili bölüm/fakülte içerisinde yapılır.
4.2.3 Not Dökümü
Öğrencinin not ortalamasının başvuru aşamasında asgari
şartları sağlaması gerekir. Not ortalamasının tespitinde öğrencinin almış
olduğu en son transkript kullanılır. Öğrencisi olunan (seçimlerin yapıldığı)
yükseköğretim kurumu tarafından verilen güncel transkriptin kullanılması esas
olmakla birlikte, yüksek lisans ve doktora düzeyinde ilk dönem başvuran ve
henüz seçim yapılan yükseköğretim kurumunda transkripti oluşmamış öğrenciler
için bir önceki yükseköğretim kademesinde alınan mezuniyet notu kullanılır. Benzer
şekilde, lisans düzeyinde ilk dönem başvuran ve seçim yapılan yükseköğretim
kurumunda henüz transkripti oluşmamış öğrenciler için bir önceki eğitim
kademesinde alınan mezuniyet notu kullanılır. Yatay veya dikey geçişle başka
bir yükseköğretim kurumundan geçiş yapmış ve henüz seçim yapılan yükseköğretim
kurumunda bir not ortalaması oluşmamış öğrenciler için geldikleri yükseköğretim
kurumundan aldıkları son transkriptte yer alan not ortalamaları dikkate alınır.
4.2.4 Yabancı Dil
Yükseköğretim kurumları, başvuran bütün öğrencilere eşit
uygulanabilir bir yabancı dil düzeyi belirleme ölçütü oluşturmalıdır. Başvuru
aşamasında bütün öğrencilerden aynı (veya farklı olup birbirine denkliği kabul
edilen) belge/sınav sonuçları istenmeli, bu belge/sonuçlar değerlendirmeye
alınmalıdır.
Yabancı dil düzeyi belirlemede kullanılacak belgeler ve
uygulanacak yöntem, öğrencilere başvuruları sırasında bildirilir. Yabancı dil
düzeyini tespit etmek üzere yükseköğretim kurumunun kendisinin sınav
düzenlemesi halinde bu sınav, profesyonel kurumlar (kurumun veya başka
üniversitelerin yabancı dil öğretimi ile ilgili birimleri veya Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı özel kurumlar) tarafından yapılmalıdır. Erasmus kurumsal
koordinatörü ve Erasmus ofis çalışanları yabancı dil sınavının herhangi bir
aşamasında görev alamazlar. Sınav sonuçlarının değerlendirilmesinde, varsa,
konuşma düzeyini tespit eden sınav sonucunun toplam yabancı dil sınav sonucuna
etkisi %25’ten fazla olamaz. Yabancı dil seviyesi tespiti için yükseköğretim
kurumunun sınav düzenlemesi halinde, sınav sonuçlarının sınavı yapan yabancı
dil öğretimi ile ilgili birimi tarafından, resmi yazışma ekinde ve listenin her
sayfasının imzalı/paraflı ve onaylı olacak şekilde Erasmus ofisine iletilmesi
gerekir.
Yükseköğretim kurumları, düzenledikleri yabancı dil seviye
tespit sınavlarına katılım için öğrencilerden ücret alamaz. Zira öğrenci seçim
süreci ile ilgili masraflara destek olmak üzere Merkez tarafından kurumsal
destek hibesi verilmektedir. Sınava katılacak öğrenci sayısını belirleyebilmek
ve sınav düzenlenmesi için tahsis edilen emek, zaman ve ekonomik kaynakların
israfını engellemek üzere sınava başvurup da mücbir bir sebep olmaksızın
katılmayan öğrencilerden, yükseköğrenim kapsamındaki herhangi bir hareketliliğe
tekrar başvurmaları halinde, ağırlıklı seçim puanlarından “-5 puan”
düşürülebilir. Mazeretsiz yabancı dil sınavına katılmama durumunda öğrenci için
yapılan harcamalar için öğrenciye rücu edilebilir. Mazeretsiz yabancı dil
sınavına katılmama durumunda “-5 puan” indirilebilmesi bu durumun sınav
ilanında açıkça belirtilmesi zorunludur. İlanda belirtilmemişse, puan indirimi
uygulanamaz.
Yabancı Dil Barajı
Uygulaması:
Yükseköğretim kurumu, kendi öncelikleri çerçevesinde,
öğrenci seçiminde asgari bir yabancı dil düzeyi belirleyebilir ve asgari düzeyi
(baraj) geçemeyen öğrencileri göndermeyebilir.
Baraj uygulaması aşağıdaki şekillerde uygulanabilir:
-Ağırlığı % 25’i
geçmemek üzere sözlü sınav uygulanabilir,
-Sözlü sınava
girebilmek üzere yazılı sınavdan asgari not barajı konabilir,
- Seçilebilmek için toplam yabancı dil sınav sonucu
bakımından asgari not barajı konabilir,
Belirlenecek düzey, kurum genelinde aynı düzey olabileceği
gibi, fakülte/bölümler bazında da ayrı ayrı belirlenebilir.
Yukarıdaki
yöntemlerden hangisinin belirlendiği başvuru ilanında açıkça yer almalı,
başvuru ilanında belirtilen yöntem başvuruların alınmasından sonra
değiştirilmemelidir.
4.3. Başvuru İlanı
Öğrenim hareketliliği için kurumlararası anlaşmalar ve
kontenjan sayıları yükseköğretim kurumunun internet sayfasında ve ilgili
fakülte ilan panolarında ilan edilir.
Öğrencinin
gönderileceği ortak bir yükseköğretim kurumu (host institution) mevcut olmadan,
öğrenciler hareketlilik faaliyetine katılmak üzere seçilemez:
Başvuruların
başladığı, yükseköğretim kurumunun internet sayfası üzerinden ve ilan
panolarında ilan edilerek duyurulur ve başvuru çağrısı yapılır.
Öğrencilerin gittikleri kurumda hangi dilde öğrenim
görecekleri araştırılmalı ve öğrenciler eğitim dili hakkında
bilgilendirilmelidir. Hareketlilik için yurtdışına gittiklerinde öğrencilerin
beklemedikleri bir durumla karşılaşmamaları için kontenjan ilanında kurumların
eğitim dillerinin belirtilmesi önerilmektedir.
4.4. Başvuru
Programa başvurmak isteyen tüm öğrencilerin başvuruları
alınır; hiçbir öğrencinin başvuruda bulunması engellenemez. Öğrencilerin
başvuruları ve seçilmelerine ilişkin öğrencilerden çeşitli isimler altında
ücretler alınamaz. Başvuran öğrencilerin başvuruları yükseköğretim kurumu
tarafından kayıt altına alınır ve başvurular tamamlandıktan sonra “uygunluk
kontrolü” (eligibility check) formu hazırlanarak tüm başvurular bu kontrolden
geçirilir.
Uygulama El Kitabı’nda belirtilen uygunluk şartlarının yer
aldığı bu formda “uygun olmayan” gruba giren öğrencilere durumları,
sebepleriyle birlikte yazılı olarak bildirilir.
4.5. Seçim Kararı
Öğrenci seçiminin rektörlükçe resmi görevlendirme ile
görevlendirilmiş, en az üç asıl ve yeteri kadar yedek üyeden oluşan bir komisyon
tarafından yapılması gerekir.
4.6. Seçim
Sonuçlarının İlanı
Seçim sonuçları, başvuran bütün öğrencilerin,
değerlendirmeye tabi tutulan bütün alanlarda aldıkları puanları içerecek
şekilde bölümlerin ilan panolarında ve yükseköğretim kurumunun internet sayfasında
yayımlanır.
4.7. Seçim
Sonuçlarına İtiraz
Yükseköğretim kurumu, seçim sonuçlarına itirazı olan
öğrencilerin itirazlarını bildirebilecekleri resmi bir süreç belirlemeli ve
ilan etmelidir.
5. Seçim Sonrası
Süreç
Öğrencilerin kendi yükseköğretim kurumlarında seçildikten
sonra faaliyeti gerçekleştirebilmeleri için gidecekleri kurumlardan da kabul
almaları gerekir. Öğrencilerin başvurularının akabinde kabul alamamalarından
yükseköğretim kurumu sorumlu tutulamaz.
Seçilen öğrencilerle yükseköğretim kurumu arasında Erasmus+
yükseköğretim öğrenim hareketliliği için imzalanacak hibe sözleşmeleri,
yükseköğretim kurumu tarafından hazırlanır. Sözleşme, öğrencinin öngörülen
faaliyet süresi, öğrenciye verilecek azamî hibe miktarı, ödemenin yapılacağı
banka hesabı, tarafların hak ve yükümlülükleri hakkında bilgileri içerir ve
faaliyet başlamadan önce her iki tarafça da imzalanır. İmzalanacak sözleşme
formatı, Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan ve Merkezin internet sayfasında
ilan edilen formattır. İki nüsha imzalanan sözleşmelerin bir nüshası
yükseköğretim kurumunda muhafaza edilir, diğer nüshası öğrenciye verilir.
Sözleşmenin eklerinden biri olan. Öğrenim Anlaşması, EWP kapsamında düzenlenir.
Sözleşmede yükseköğretim kurumları tarafından doldurulması gereken bilgiler
(ödeme yüzdesi, faaliyet başlangıç ve bitiş tarihi vs.) öğrenci imzalamadan
önce, eksiksiz olarak ve dijital ortamda doldurulur. Hiçbir durumda öğrenciye
boş sözleşme imzalatılamaz, öğrenci sözleşmeyi imzaladıktan sonra boşluklar
elle doldurulamaz. Değişiklik gerekmesi durumunda öğrenciyle ek sözleşme
imzalanır.
Sözleşmeleri imzalanan öğrencilere, sözleşmede belirlenen
azamî hibe miktarına göre, sözleşmenin imzalanmasını takip eden 30 gün
içerisinde ödeme yapılır.
Öğrencinin yurtdışına çıkış işlemleri, yurtdışında kalınacak
yer temin edilmesi, pasaport ve vize işlemleri öğrencinin sorumluluğundadır.
6. Hibe Desteği, Süre
ve Hibe Hesaplamaları
6.1. Gidilen
Ülkelere/Faaliyete Göre Aylık/Günlük Hibe Miktarları
Öğrencilere yurtdışında geçirdikleri faaliyet süreleri
boyunca yurtdışında olmalarından kaynaklanan masraflarının bir bölümünün
karşılanmasını sağlamak üzere hibe desteği verilmektedir. Hibeler, öğrencilerin
faaliyetle ilgili masraflarının tamamını karşılamaya yönelik değil, yalnızca
katkı niteliğindedir.
Öğrenci hareketliliği faaliyetlerinin
gerçekleştirilebileceği ülkeler hayat standardı düzeylerine göre 3 gruba
ayrılmış ve ülke grupları için aylık/günlük öğrenim hibeleri belirlenmiştir.
Ülke grupları ve bu
ülkelere gidecek öğrencilere verilecek aylık/günlük hibe miktarları aşağıdaki
tablolarda yer almaktadır:
A) Program Ülkelerine Öğrenci Hareketliliği
Ülke Grupları |
Hareketlilikte
Misafir Olunan Ülkeler |
Aylık Hibe Öğrenim (Avro) |
1. ve 2. Grup Program Ülkeleri |
Almanya,
Avusturya, Belçika, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Güney Kıbrıs, Hollanda,
İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, İzlanda, Lihtenştayn, Lüksemburg, Malta,
Norveç, Portekiz, Yunanistan |
600 |
3. Grup Program Ülkeleri |
Bulgaristan,
Çek Cumhuriyeti, Estonya, Hırvatistan, Kuzey Makedonya, Letonya, Litvanya,
Macaristan, Polonya, Romanya, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Türkiye |
450 |
Program ülkelerine öğrenci
gönderirken uygulanacak bireysel destek hibe miktarları tablosu aşağı yer
almaktadır:
B) Öğrenci Hareketliliğinde İlave Hibe Desteği
Dezavantajlı katılımcılara, hak
ettikleri hibeye ek olarak İlave Hibe Desteği sağlanabilecektir. Söz konusu
hibenin verilebilmesi için, dezavantajlı katılımcı, ekonomik ve sosyal açıdan
imkânları kısıtlı olan ve aşağıdaki alt kategorilere uyan birey olarak
tanımlanmıştır.
1) 2828 sayılı kanuna tabi olanlar (Aile ve
Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından haklarında 2828 sayılı Kanun uyarınca
koruma, bakım veya barınma kararı olanlar)
2) 5395 sayılı Çocuk Koruma
Kanunu Kapsamında haklarında korunma, bakım veya barınma kararı alınmış
öğrencilere
3) Kendilerine yetim aylığı
bağlananlar
4) Şehit/Gazi çocukları
5) Kendisine veya ailesine
muhtaçlık aylığı bağlananlar (öğrencinin kendisine, anne babasına veya vasisine
Belediyelerden, kamu kurum ve kuruluşlarından (Bakanlıklar, Sosyal Yardımlaşma
ve Dayanışma Vakıfları, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kızılay, AFAD gibi
kurumlardan Erasmus başvurusunu yaptığı esnada maddi destek aldığını kanıtlayan
bir belge ibraz edilmesi yeterlidir.)
Kredi ve Yurtlar Kurumu bursları
ve benzeri burslar, başarı bursu niteliğindeki diğer hibe, yardım ve burslar,
tek seferlik yardımlar söz konusu maddi yardım kapsamında kabul edilmez.
Yukarıdaki kapsama uyan
öğrencilere talepleri halinde ve bu durumlarını belgelendirmek kaydıyla,
hareketlilik türüne göre 2-12 ay arası öğrenci hareketliliği için Aylık 250 € İlave
Hibe Desteği sağlanabilecektir.
6.2. Süre ve Hibe Hesaplamaları
Kesin faaliyet süresi, katılım
sertifikasında bulunan faaliyet başlangıç-bitiş tarihlerine göre hesaplanır.
Öğrenciye verilecek hibe
“Yararlanıcı Modülü- Beneficiary Module (BM)” kullanılarak hesaplanır.
Yararlanıcı Modülü (BM)
başlangıç-bitiş tarihleri girilerek ve varsa kesinti süreleri çıkartılarak
hesaplanan faaliyet süresinin, asgarî süreyi karşılaması gerekmektedir.
Örneğin; öğrenim hareketliliğinde 1 ay 25 gün sürdüğü hesaplanan bir faaliyet,
öğrencinin erken dönmesini zorunlu kılacak bir mücbir sebep yoksa asgarî
faaliyet süresi şartına uygun olmadığı için kabul edilmez.
Seçilmiş ve faaliyetlerine başlamış
öğrencilerin faaliyetlerini uzatmaları durumunda, yükseköğretim kurumunun
ilgili faaliyet bütçesinde yeterli hibe varsa, uzatılan faaliyet süresine hibe
verilebilir. Bütçenin süre uzatımı isteyen tüm öğrencilerin uzatma dönemlerini
karşılamaya yetmemesi durumunda, hibe verilecek öğrenciler ilk seçimdeki başarı
durumları esas alınarak tarafsızlık ve şeffaflık ilkesine uygun olarak
belirlenir. Azamî hibe miktarlarında artış yapılan öğrencilerle, azamî hibe
miktarının artırıldığını gösteren ek hibe sözleşmeleri yapılması gerekir.
7. Öğrenciye Yapılacak Ödeme
Öğrencilerin ilk ödemeleri,
standart öğrenci hibe sözleşmesinde yer alan %70 ile %100 arasında olmak üzere,
hangi oranda olacağı yükseköğretim kurumu tarafından belirlenen ve tüm
öğrenciler için aynı oranda uygulanacak ilk ödeme oranına göre tek defada veya
2 taksitte yapılır. Ödemeler Avro cinsinden yapılır.
İlk ödemeler, sözleşmenin her iki
tarafça da imzalanmasını izleyen 30 takvim günü içerisinde yapılır.
Her durumda, öğrenciye hibe
sözleşmesinde belirtilen tutarı geçmemek şartıyla, azami olarak
gerçekleştirdiği faaliyet süresi kadar hibe verilir. Öğrencinin öngörülen
hibelendirme süresinden daha kısa süre ile faaliyet gerçekleştirmesi halinde,
kesin faaliyet süresi için hesaplanandan daha fazla ilk ödeme yapılmışsa, fazla
miktarın öğrenciden iadesi istenir.
Öğrencinin sözleşmesinde
belirlenen azamî miktar, öğrenciye verilebilecek en yüksek tutara tekabül
etmektedir. Faaliyet süresinin öngörülenden daha kısa sürmesi halinde,
öğrenciye yapılacak toplam ödeme, azamî hibe miktarının altında kalır. Ancak
faaliyetin öngörülenden daha uzun sürmesi ve verilecek hibenin sözleşmede
belirtilen azami tutardan daha fazla olması söz konusu olduğunda, azamî hibe
tutarındaki artış için, artışı ve gerekçesini içeren ek sözleşme
düzenlenmelidir.
Faaliyetine başlamış ve ödemesi
yapılmış öğrencinin faaliyet süresinin hibeli olarak uzatılması durumunda,
azamî hibe miktarının artışına yönelik öğrenci ile imzalanan ek sözleşmeyi
takiben, öğrenciye, yenilenen azamî hibe miktarının ilk ödeme oranına göre
belirlenen miktara tamamlayacak ödemesi yapılır.
Öğrencilerin faaliyet süreleri,
öğrenim anlaşmasında veya belgenin ayrıca düzenlenmiş olması halinde katılım
belgelerinde belirtilen faaliyet başlangıç-bitiş tarihlerine göre belirlenir;
olağan durumda öğrencilerden ek belge istenmez. Ancak, belge üzerindeki
faaliyet başlangıç-bitiş tarihinin gerçek tarihleri içermediğinin veya öğrencinin
resmî tatil günleri hariç, yani normal şartlarda öğrenimin devam etmesi gereken
tarihlerde misafir olduğu kurumdan (şehirden / ülkeden) ayrıldığının açıkça
bilindiği durumlarda ek araştırma yapılmasına gerek görülmüş ve öğrencinin
aralıksız olarak 7 (yedi) takvim gününden (hafta sonu dâhil) fazla süre ile
misafir olunan kurumdan ayrıldığı tespit edilmişse, söz konusu ayrı kalınan
toplam gün sayısı için hibe ödemesi yapılmaz. Daha önce ödeme yapılmışsa,
yapılan ödemenin iadesi talep edilir.
8. Hibelerde Kesinti Yapılması
Yükseköğretim kurumu, hareketlilik öncesinde
duyurmak ve sözleşmede hüküm altına almak kaydıyla, aşağıdaki durumlarda hibe
kesintisi yapar:
1)Başarısızlık
Durumunda: Başarısız öğrencilerin hibelerinde % 5’ten az olmamak üzere
başarısızlık ile orantılı kesinti yapılır. Yükseköğretim kurumu başarısızlık
nedeniyle yapılacak kesinti miktarı ve nedenlerini önceden belirlemeli,
hareketliliğe katılacak öğrencilere duyurmalı, öğrenciyle imzalanacak hibe
sözleşmesinde hüküm altına alınmalı ve aynı durumlar için aynı kesinti
miktarını eşitlik ve şeffaflık ilkeleri çerçevesinde uygulamalıdır.
2)
Katılımcı Anketini Doldurmama: Teknik sebepler haricinde, katılımcı
anketini doldurmayan öğrencilere toplam nihai hibenin %20’si tutarında kesinti
yapılır. Tüm kesintiler, gerçekleştirilen faaliyet günü sayısı üzerinden
yapılır, Yararlanıcı Modülü’nde kesinti gün sayısı ilgili bölüme girilir ve
açıklama bölümüne kesinti gerekçeleri yazılır.
8.1 Ödenen Hibenin Tamamının İadesi:
Hareketliliğe katılımı kanıtlayan
belgelerin (katılım sertifikası veya bunun yerine geçebilecek dönüş sonrası
transkript (ToR)) teslim edilmemesi durumunda hareketlilik geçersiz sayılır ve
öğrenciye hibe ödenmez; başlangıçta ödenen hibe tahsil edilir.
9. Akademik Tanınma
Yükseköğretim kurumu, yurtdışında
geçirilen öğrenim dönemine tam tanınma sağlamakla yükümlüdür.
Öğrenim faaliyeti başlamadan önce
tanımlanmış ders programı, tüm taraflarca Öğrenim Hareketliliği İçin Öğrenim
Anlaşması (Learning Agreement for Studies) EWP-OLA platformu üzerinden
çevrimiçi imzalanması suretiyle tüm taraflar açısından bağlayıcılık kazanır.
Çeşitli sebeplerle öğrenim anlaşmasında yapılacak olan değişikliklerin, gidilen
yükseköğretim kurumunda akademik dönemin başlamasını takiben en geç 4 – 7 hafta
içerisinde yapılmış olması ve anlaşmanın taraflarınca değişiklik talep
edildikten sonra en geç 2 hafta içinde onaylanması gerekir.
Gönderen yükseköğretim kurumu,
öğrenim anlaşmasında belirtilen derslerden öğrencinin başarılı olması durumunda
tam tanınmanın sağlanacağını garanti eder. Akademik tanınmayı garanti etmek
üzere, öğrenci gitmeden önce yurtdışında takip edilecek ders programının
(öğrenim anlaşmasında yer alan dersler), öğrencisi olunan programda hangi
derslere karşılık sayılacağını gösteren bölüm/fakülte/enstitü yönetim kurulu
veya senato kararı alınmalı, takip edilecek ders programında değişiklik olması
halinde söz konusu karar güncellenmelidir.
10. Çevrimiçi Dil Desteği (OLS)
10.1. Çevrimiçi Dil Desteğinin
Kapsamı
Yükseköğretimde öğrenci
hareketliliği faaliyetlerinden yararlanacak öğrenciler için Avrupa Komisyonu
tarafından Çevrimiçi Dil Desteği sistemi sunulmaktadır.
Çevrimiçi Dil Desteği, Almanca, Fransızca,
Hollandaca, İtalyanca, İngilizce, İspanyolca Çekçe, Danca (Danimarka dili),
Yunanca, Lehçe (Polonya dili), Portekizce, İsveççe, Bulgarca, Fince, Hırvatça,
Macarca, Romence, Slovakça, İrlandaca, Estonca, Letonca, Litvanyaca, Slovence
ve Maltaca dillerinde sunulmaktadır. Yurtdışı hareketlilik faaliyetlerini bu
dillerde gerçekleştirecek öğrenciler bu sisteme tâbidir. Ancak bu dillerde
faaliyet gerçekleştirecek öğrenciler arasında faaliyet gerçekleştirecekleri dil
kendi ana dili olan öğrenciler için çevrimiçi dil desteği uygulanmaz.
Çevrimiçi dil desteği,
öğrencilerin girmekle yükümlü olduğu sınavları ve isteğe bağlı çevrimiçi dil
kursu desteğini içermektedir.
10.2 Zorunlu Sınavlar
Öğrenim hareketliliği gerçekleştirmek için
seçilmiş öğrenciler, faaliyetlerine başlamadan önce ve faaliyetlerini
tamamladıktan sonra ayrı ayrı olmak üzere, OLS sistemi üzerinden iki adet sınav
olurlar. İlk sınavdan C2 alan katılımcıların ikinci sınava girme zorunlulukları
bulunmamaktadır.
Sınav, öğrencinin gittiği kurumda öğrenim
faaliyetini gerçekleştireceği dilde yapılır. Birden fazla sayıda faaliyet
gerçekleştiren öğrenciler, faaliyetler birbirini takip etse dahi, her faaliyet
için ayrıca OLS sınavı alırlar.
Sınavlar öğrencilerin seçilmiş olma
durumlarını etkilememektedir. Faaliyet öncesi ve sonrası yapılan sınavlar,
öğrencinin faaliyetleri süresince dil yeterliliklerinde meydana gelen değişimi
gözlemlemek amacıyla yapılmaktadır. OLS sınavları hareketliğe seçim aracı
olarak kullanılamaz.
Sınav sonuçları yalnızca öğrenci
ve öğrenciyi gönderen yükseköğretim kurumu tarafından görülebilir.
10.3 İsteğe Bağlı Dil Kurslar
Dil sınavına girdikten sonra
öğrenciler, sınav sonuçlarına göre kendilerini yetersiz bulmaları halinde veya
yükseköğretim kurumlarının önerisiyle, faaliyetlerine başlamadan önce kendi
isteklerine bağlı olarak çevrimiçi dil kurslarına katılabilirler.
Almanca, İngilizce, İspanyolca,
Fransızca, İtalyanca, Felemenkçe ve Portekizce dillerinde sınava girip sınav
sonucunda B2 ve üzerinde; Bulgarca, Çekçe, Danca, Yunanca, Hırvatça, Macarca,
Lehçe, Romence, Slovakça, Fince ve İsveççe dillerinde sınava girip sınav sonucunda
B1 ve üzerinde alan öğrenciler isteklerine bağlı olarak gittikleri ülkenin
dilinde çevrimiçi dil kursundan yararlanabilirler. Bu öğrencilere kurs ataması
yine yükseköğretim kurumu tarafından yapılır. Hareketlilik başlangıcında aktif
hale gelen çevrimiçi dil kurslarına azami 13 ay olmak üzere katılımcılar
hareketlilik bitiminden sonra iki ay daha devam edilebilirler.
10.4. Çevrimiçi Dil Sınavları ve Kurslarına Katılım
Öğrencilerin sınav ve dil kursuna
katılabilmeleri yükseköğretim kurumları tarafından sağlanmaktadır.
Merkez tarafından sözleşme dönemi
başında öğrenci hareketliliği gerçekleştirecek tüm yükseköğretim kurumlarına,
OLS sistemi üzerinden, hareketlilik kapasitelerine uygun oranda dil sınavı ve
dil kursu hakları (lisans) tanımlanır. Lisanslar yükseköğretim kurumuna dil
ayrımı yapılmaksızın toplam sayı olarak verilir. Hangi dilde kaç lisans
kullanacağına yükseköğretim kurumu kendi ihtiyacına göre karar verir.
Yükseköğretim kurumu kendisine
tahsis edilen sınav haklarını, OLS sistemi vasıtasıyla, her dil için, o dilde
faaliyet gerçekleştirecek öğrencilerine tanımlar. Kurs alacak öğrencilere kurs
lisanslarını ayrıca tanımlar.
Öğrencilere lisans verme
işlemleri öğrencilerin e-posta adreslerinin sisteme girilmesi ile mümkün olur.
Öğrenciler, e-posta adreslerine gönderilen web sayfası bağlantısı üzerinden
sınavlarını ve kurslarını alırlar.
11. Faaliyet Süresinin Uzatılması
Öğrencinin faaliyet süresinin uzatılmasını
istemesi halinde talebi, Erasmus ofisi ve öğrencinin fakülte/bölüm yetkilileri
tarafından değerlendirilir. Gidilen kurumun onayı ve öğrencinin akademik
durumunun da uygun olmasına bağlı olarak süre uzatımı yapılması mümkündür,
fakat zorunlu değildir. Süre uzatılması için aşağıdaki şartların sağlanması
gerekir:
1. Sürenin uzatılması için talebin
başlangıçta planlanan hareketlilik bitiş tarihinden en geç 1 ay önce sunulması
gereklidir. Talebin tüm taraflarca kabul edilmesi durumunda hibe sözleşmesinde
değişiklik yapılmalı ve sürenin uzatılmasına ilişkin tüm gerekli işlemler
tamamlanmalıdır.
2. Uzatılan süre, Merkezle
yükseköğretim kurumu arasında imzalanan sözleşme bitiş tarihinden sonraya
sarkamaz
3. Öğrenciyle imzalanan
sözleşmede belirtilen azami hibe miktarında artış olacaksa bu durumda öğrenci
ile ek sözleşme yapılmalıdır.
Öğrencilerin faaliyetlerini
uzatmaları durumunda, yükseköğretim kurumunun ilgili faaliyet bütçesinde
yeterli hibe varsa, uzatılan faaliyet süresi kadar hibe verilebilir. Bütçenin
süre uzatımı isteyen tüm öğrencilerin uzatma dönemlerini karşılamaya yetmemesi
durumunda, hibe verilecek öğrenciler ilk seçimdeki başarı durumları esas
alınarak tarafsızlık ve şeffaflık ilkesine uygun olarak belirlenir.
12. Planlanan Faaliyet Dönemi Tamamlanmadan Dönülmesi
Öğrencilerin, planlanan
hareketlilik faaliyetinden erken dönmesi durumunda aşağıdaki olasılıklar söz
konusudur:
1. Hareketlilik türü için bu el
kitabında belirtilen asgari sürenin tamamlanması ancak planlanan faaliyet
süresinden erken dönülmesi durumunda öğrencinin yurtdışında kaldığı süre
karşılığı hibe miktarı öğrenciye verilir. Kalınan süre karşılığı için
hesaplanan hibeden fazla ödeme yapılmışsa, fazla miktarın iadesi istenir.
2. Bu el kitabında belirtilen
asgari süreler tamamlanmadan hareketlilikten dönülmüşse, söz konusu
hareketlilik için hibe ödemesi yapılmaz. Ancak Yararlanıcı Modülüne (BM) bu
öğrenci için giriş yapılır. Yapılan ödemeler (varsa seyahat dâhil) iade alınır.
3. Mücbir sebepler14 sonucu bu el
kitabında belirtilen asgari süreler tamamlanmadan hareketlilikten dönülmüşse
öğrencinin yurtdışında fiilen kaldığı süre için hibe ödemesi yapılır.
13. Faaliyet Süresine Ara Verilmesi
Asgari faaliyet süresi sağlanmadan şahsî bir
mücbir sebepten dolayı öğrencinin geri dönmek zorunda kalması halinde,
aşağıdaki şartların sağlanması şartıyla öğrencinin faaliyetini tekrar etme
imkânı vardır:
1. Yeni faaliyet, tamamlanamayan faaliyet ile
aynı türde olmalıdır.
2. Yeni bir öğrenim anlaşması
imzalanmalıdır.
3. Tamamlanamayan dönem ve telafi
için verilen dönem ayrı ayrı raporlanmalıdır.
Asgari faaliyet süresinden daha uzun süre
kalan bir öğrencinin şahsî bir mücbir sebepten dolayı geri dönmek zorunda
kalması halinde, öğrenciye tamamlayamadığı faaliyetini telafi etmek üzere
tekrar gitme imkânı tanınmaz.
Genele etki eden mücbir
sebeplerden (COVID-19, gidilen bölgede doğal afet olması, grev yapılması vb.)
dolayı öngörülen faaliyet süresini tamamlayamadan dönen öğrencilerin durumları
hakkında, Ulusal Ajans ve Avrupa Komisyonu genel bir değerlendirme yaparak
toplu olarak uygulanacak bir karara varır ve duyurusunu yapar.
14. Vatandaşı Olunan Ülkeye Gidiş
Program Ülkelerinden birinin vatandaşı olup
da, Türkiye’de ikamet eden bir öğrencinin hareketlilik faaliyeti ile vatandaşı
olduğu ülkeye gitmesi mümkündür; ancak değerlendirme sürecinde bu öğrencilere
bu El Kitabı’nın III.4.2.2. Maddesi uyarınca düşük öncelik verilir.
15. Elektronik Belge Kullanılması
Öğrenci ile yükseköğretim kurumu
tarafından imzalanan hibe sözleşmesinin ıslak imzalı olması gerekmektedir.
Öğrenim Anlaşması EWP/OLA platformu aracılığıyla düzenlenir. Bunun dışındaki
belgeler için öğrencilerden öncelikle orijinal ıslak imzalı belgeleri sunmaları
istenir. Ancak ıslak imzalı belgelerin temin edilemediği durumlarda, gerçek
olduğundan emin olunan belgeler (örneğin öğrenci tarafından sunulmakla birlikte
ortak kurum yetkilileri tarafından teyit edilen veya doğrudan ortak kurum
tarafından gönderilen belgeler) ıslak imzalı olmadan da (fotokopi, pdf ve JPEG
gibi elektronik formatlar) kabul edilir.
16. Hibesiz (“0” Hibeli) Öğrenci Olma Durumu
Öğrenciler, istedikleri takdirde
hibe almaksızın faaliyetlere katılabilirler. Hibesiz öğrenciler de diğer
başvurularla beraber genel değerlendirmeye tabi tutulur ve hibeli öğrencilerle
aynı süreçten geçer. Hibesiz öğrencinin farkı, öğrencinin bütçe hesaplamalarına
dâhil edilmemesi ve kendisine ödeme yapılmamasıdır. Hibe alınmaması öğrencinin
seçim sürecine dâhil olmamasına gerekçe değildir.
Değerlendirme ölçütleri ve
ağırlıklarına göre öğrenciler seçildikten sonra, yükseköğretim kurumuna tahsis
edilen bütçe kapsamında maddi olarak desteklenemeyen kontenjan kalması halinde,
hibe almadan gitmek isteyen öğrenciler arasında ayrıca bir değerlendirme yapılabilir.
Burada da tarafsızlık ve şeffaflık kuralları gereği genel değerlendirme ölçüt
ve ağırlıkları dikkate alınarak öğrenci seçimi gerçekleştirilir.
Öğrenciler hibesiz olarak
gittikten sonra, yükseköğretim kurumunun, kurumsal destek hibesinden aktarım ve
ek kaynak bulunması gibi nedenlerle hibesiz öğrencileri hibelendirmeye karar
vermesi durumunda, hibelendirmeyi başarı sırası gözeterek yapabileceği gibi tüm
hibesiz öğrencilerine eşit uygulanacak bir hibe tahsis kararı da alabilir. Her
iki durumda da hibe tahsis kararı seçim Komisyonu tarafından kayıt altına
alınmalıdır. İlgili değişikliğin yürürlüğe girmesi için hibe sözleşmesinin
mümkün olan en erken tarihte, fakat her şekilde öğrencinin faaliyeti
tamamlanmadan önce revize edilmesi veya ek sözleşme yapılması gerekmektedir. Bu
revize/ek sözleşme ıslak imzalı belgeyi sonradan almak şartıyla öğrenci
tarafından imzalanıp taranarak gönderilen sözleşme üzerinden yapılabilir.
Faaliyet tamamlandıktan sonra hibelerde artış
gerçekleştirilemez.
Her bir öğrenim kademesinde, hibesiz de olsa
12 aydan fazla hareketlilik gerçekleştirilemez.
17. Akademik Ücretler
Misafir olunan yükseköğretim kurumu, Erasmus+
kapsamında gelen öğrenciden herhangi bir akademik ücret talep edemez. Akademik
ücret; öğrenim ücreti, kayıt ücreti, sınav ücreti, laboratuvar ücreti ve
kütüphane ücretini kapsar. Ancak sigorta, oturma izni, indirimli ulaşım kartı,
akademik malzemelerin fotokopisi, laboratuvar ürünlerinin kullanımı gibi
çeşitli materyallerin kullanılması için gerekli ücretler konusunda
yükseköğretim kurumunun diğer öğrencileri nasıl ödeme yapıyorsa, aynı miktarda
ücret talep edilebilir.
Öğrenciler yurtdışında faaliyet
gerçekleştirdikleri süre zarfında kendi yükseköğretim kurumlarına kayıtlarını
yaptırarak varsa normal olarak ödedikleri harç/öğrenim ücretlerini ödemeye
devam ederler.
18. Ulusal Hibe ve Burslar
Yükseköğretim kurumu,
hareketlilik faaliyetine katılan öğrencilerin yurtdışında faaliyetlerini
gerçekleştirdikleri süre zarfında, hâlihazırda aldıkları yükseköğretim
burslarının ve kredilerin devamını temin etmekle yükümlüdür. Bu kazanım,
öğrencinin yurtdışındaki öğrenim faaliyeti sırasında sonlandırılamaz, kesintiye
uğratılamaz ve azaltılamaz.
Yükseköğretim kurumları ulusal burs veya kredi
başvuru şartlarını sağlayan öğrencilerin Erasmus+ hibesinden yararlanma hakkına
sınırlama getiremez. Ulusal burslara veya kredilere başvuru hakkını kazanamayan
öğrenciler de Erasmus+ hibesine müracaat edebilirler.
19. Sigorta Yükümlülükleri
Faaliyetlere katılan öğrencilerin
ilgili faaliyet türlerine göre zorunlu olan sigortalarını yaptırmaları
gerekmektedir. Yükseköğretim kurumu sigortaların yapıldığını kontrol eder ve
yapıldığından emin olur. Hangi sigortaların zorunlu olduğu öğrenci
sözleşmesinde belirtilmektedir.
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ERASMUS ÖĞRENCİ REHBERİ
1. AŞAMA:
İLETİŞİM
· Erasmus öğrencisi
olarak seçildikten sonra, öğrenciler bölümlerindeki Erasmus temsilcileri ve Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’ndeki Erasmus Uzmanı ile iletişim
halinde olmalıdır. Bölüm Erasmus temsilcisi değişim sürecinde öğrencilerin
akademik danışmanları olacaktır. Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’ndeki Erasmus uzmanları
ise idari konularda öğrencilere destek vereceklerdir.
· Öğrencilerle haberleşme e-posta, web sayfası (http://erasmus.erciyes.edu.tr/ ) ve başvuru
esnasında kullandıkları KION sistemi (http://int.erciyes.edu.tr/Account/Login.aspx?pId=2035) aracılığıyla yapılacaktır. Öğrencilerin E-postaları,
Erasmus web sayfasını ve KION sistemini sık sık kontrol etmesi gerekmektedir.
2. AŞAMA:
SEÇİLEN ÖĞRENCİLERİN KARŞI ÜNİVERSİTEYE BİLDİRİLMESİ
· Gidecek öğrencilerin kesin listesi Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü web sayfasında
yayınlandıktan sonra Erasmus uzmanları karşı üniversitelere, sistem üzerinden
öğrencilerin akademik ve iletişim bilgilerini içeren e-posta gönderir
(nomination). Nomination sonrası ilgili uzmanlar, öğrencilerine bilgilendirme
e-potası gönderirler. Öğrenci, bu resmi bildirim yapıldıktan sonra kendisi de
karşı kurumla direkt olarak yazışabilir
· Nomination bildiriminden sonra misafir olunacak
üniversitenin öğrencilere başvuru süreci (application) ile ilgili bilgilendirme
e-postası göndermesi beklenir.
3. AŞAMA: EVRAK
Gitmeye hak kazanan öğrencilerin Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’ndeki uzmana elden evrak
teslimi yapmayacak, tüm evraklar sisteme (KION) yüklenecektir. Öğrencilerin
hazırlayacağı evraklar aşağıda sıralanmıştır.
· Application Form (varsa): Nomination sonrası öğrencilere gönderilecek başvuru evrakları bilgilendirme e-postasında sıralanan başvuru evraklarından biridir. Gideceğiniz üniversite, Application form ile birlikte farklı evraklarda talep ederse (CV, Niyet mektubu, konaklama formu, pasaport fotokopisi vs.) o belgeleri de hazırlayıp Application Form ile birlikte tek bir PDF dokümanı olarak sisteme yüklemelisiniz. İmza kısımlarının tamamlanmış olmasına dikkat edilmelidir (Bölüm Erasmus Temsilcisi imzası, öğrencinin imzası, varsa Kurum Koordinatörü imzası). (Varsa) Kurum Koordinatörü imzası ve mühür gibi alanların ofiste bulunan ilgili uzmanınızla iletişime geçerek tamamlanmasını sağlayabilirsiniz. Gideceğiniz üniversite sizlere Application Form sunmuyorsa sisteme her hangi bir form yüklemek zorunda değilsiniz.
· Learning Agreement: Nomination sonrası öğrencilere gönderilecek başvuru evrakları bilgilendirme e-postasında sıralanan başvuru evraklarından biridir (Bölüm temsilcisi tarafından imzalanacaktır). Learning Agreement formunu hazırladıktan sonra gerekli imzaları tamamlayıp KION sisteminde ilgili alana (Öğrenim Anlaşması) tarayarak yüklemelisiniz. Learning Agreement belgesini hazırlarken hem karşı kurumdan alacağınız dersler hem de ERU’de karşılık gelen derslerin ECTS kredisi 28-32 aralığında olmalıdır (İki alanın eşit olması beklenmez). İlgili uzman belgeyi kontrol ettikten sonra onaylayacaktır ya da gerekçesini yine sistem üzerinden belirterek onaylamayacak ve yeniden yüklemenizi isteyecektir. (Learning Agreement’ta Kurum Koordinatörü imzası varsa ilgili uzmanınızla iletişime geçiniz.) Öğrenciler gidecekleri üniversiteden gelen bilgi paketi ve/veya web sayfasını dikkatle incelemelidir. Akademik takvim, eğitim dili, konaklama imkânları, sunulan derslerin listesi ve ECTS kredileri gibi konularda bilgi edinmelidirler. Ders listesine ve ECTS kredilerine ulaşılamaması durumunda öğrenciler misafir olunacak kurumla doğrudan yazışarak bilgi edinebilirler. Öğrenciler ilgili belgeleri doldurabilmek için bölüm Erasmus temsilcileri ile görüşerek misafir olunacak kurumda alınacak dersleri belirlemelidir.
· Akademik
Tanınma Formu ve Fakülte Yönetim Kurulu Kararı:
Erciyes Üniversitesi, Dış İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus
Koordinatörlüğü’nün web sitesinden temin edip 2 nüsha halinde hazırlamalısınız.
Bölüm temsilcisi ve fakülte koordinatörü tarafından imzalanacaktır. İmzalar tamamlandıktan
sonra bu belge KION sistemine yüklenmeli,
diğer nüsha ise Fakülte Kurul Kararından geçmesi için bölüm
sekreterliğinize iletilmelidir. Fakülte Yönetim Kurulu Kararının süreç takibi
sizlerin sorumluluğundadır. Karar çıktığında Fakülteler kararı e-belge sistemi
üzerinden Koordinatörlüğümüze iletmektedir. Akademik tanınma formunu hazırlarken hem karşı kurumdan alacağınız
dersler hem de ERU’de karşılık gelen derslerin ECTS kredisi 28-32 aralığında
olmalıdır (İki alanın eşit olması beklenmez).
· İngilizce Transkript: Üniversitemiz öğrenci bilgi sisteminden temin edilip KION sisteminde ilgili alana yüklenmelidir. Islak imza zorunluluğu yoktur.
· Diğer: Başvuru esnasında pasaport fotokopisi isteyen üniversitelere gidecek öğrencilerden 25 yaş altında olan öğrenciler e-devlet üzerinden direkt olarak pasaport başvurusu yapabilirler. 25 yaş üzerinde olanlar[1] ise Dış İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü web sayfasında yer alan “Harçsız Pasaport Dilekçesi”ni doldurarak ilgili uzmanları ile iletişime geçmelidir. Başvuru esnasında pasaport bilgisi istenmediği takdirde, davet mektubu sonrası pasaport işlemlerine başlanması önerilir.
4. AŞAMA: EVRAKLARIN KARŞI KURUMA GÖNDERİLMESİ
Karşı kurumun istediği evrakları hazırlamak, gerekli imzaları tamamlamak, KION sistemine yüklemek ve karşı kuruma göndermek (online sistem, e-posta ya da posta) tamamen öğrencinin sorumluluğundadır. Erasmus Koordinatörlüğündeki uzmanlar öğrenci belgelerini karşı kurumlara göndermemektedir. (Bazı kurumlar ofislerden belgeleri göndermelerini isteyebilirler. Bu durumda ilgili uzmanınızla iletişime geçerek gönderilmesini sağlayabilirsiniz.)
5. AŞAMA:
DAVET/KABUL MEKTUBU
· Evrakların gönderilmesinin ardından karşı
üniversiteden öğrencinin adına düzenlenmiş davet/kabul mektubu beklenir. Bu
mektubun gelmesi biraz zaman alabilir, takibi öğrenciye aittir.
· Karşı kurumdan davet mektubunun gelmesinin ardından öğrenciler bu mektubu sistemde ilgili alana yüklemelidirler.
· Davet/kabul mektubu olmadan öğrenci vize başvurusu yapamaz. Bazı konsolosluklar bu mektubun ıslak imza ve mühürlü aslını isterken, bazıları faks veya e-mail çıktısı kabul etmektedirler. Öğrencinin ilgili konsolosluktan bunu önceden öğrenmesi ve hazırlığını buna göre yapması vize sürecinin sağlıklı ilerlemesini sağlayacaktır.
[1] Harçsız pasaport almak için 25 yaşını geçmiş öğrenciler harçsız pasaport dilekçesi (web sitemizde formlar ve dökumanlar sekmesinden temin edilebilir) doldurup ofisimize başvurabilir.
25 yaşını geçmemiş öğrenciler "e-devlet" sisteminden öğrenci belgesi alarak Emniyet Müdürlüğü'ne gitmesi ve pasaport için başvurması yeterlidir. Emniyet Müdürlüğü'ne giderken 2 adet biyometrik fotoğraf ve pasaport defter bedelini anlaşmalı bankalardan birine yatırıp dekontunu yanınıza alınız.
6. AŞAMA:
VİZE
· Gideceğiniz ülkenin konsolosluğuyla temas
kurmalı ve vize almak için hangi belgelerin istendiğini öğrenmelisiniz. Vize işlemi ve evrakları, seyahat
detayları, bilet işlemleri öğrencinin sorumluluğundadır.
· Vize için sağlık sigortası istenmektedir. Bunun
için Türkiye’deki çeşitli firmalar ve bankalar farklı fiyatlar vermektedir.
Konsolosluk tarafından vize için istenilen sigortanın içeriği iyice anlaşılıp
ona göre araştırma yapılmalıdır. Ayrıca, SSK’lı olan herkesin SGK genel
Müdürlüğü, Yurt Dışı İşlemleri Bürosundan temin edebileceği AT11 isimli belge,
öğrencilerin Türkiye ile Sosyal Güvenlik Anlaşması olan ülkelerde eğitim için
bulundukları süre içerisinde, Türkiye’deki sağlık güvencelerinin devamlılığını
ifade eder ve bu ülkelerdeki sağlık hizmetlerinden, bu ülkelerin sağlık
politikaları kapsamında yararlanabilmelerini sağlar (diş muayenesi hariç).
Öğrencilerin bu konuyu SGK’dan araştırmaları gerekmektedir.
· Vizeye başvurmadan önce Dış İlişkiler Ofisi
Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’nden “Confirmation
Letter” yani maddi destek yazısı, öğrencinin hibeli Erasmus öğrencisi
olduğunu teyit eden bir belge alınır. Öğrenci, Kabul
Belgesini sisteme yükledikten sonra ilgili doküman uzmanınız tarafından
hazırlanır ve KION sistemine yüklenir. Öğrenci sistemden çıktı alarak belgeyi
kullanabilir. (Konsoloslukların ıslak imzalı belge talep etmesi halinde
ilgili uzmanınızla görüşmeniz gerekmektedir.)
· Vize uygulamaları hakkında daha fazla bilgi
için http://www.mfa.gov.tr/sub.tr.mfa?886ee610-cd61-428d-ad71-fd86cfa214bc
7. AŞAMA: OLS SINAVI
Erasmus hareketliliğinden yararlanacak öğrenciler için
Avrupa Komisyonu tarafından Çevirimiçi Dil Desteği (Online Linguistic Support –
OLS) sistemi sunulmaktadır. Biri gitmeden önce, diğeri döndükten sonra olmak
üzere iki adet sınav yapılmakta olup, faaliyet süresince öğrencilerin dil
yeterliliklerinde meydana gelen değişimi gözlemlemek amacıyla yapılmaktadır. Her iki sınav da zorunludur. (Aksi talep edilmediği sürece dil
sınavı İngilizce tanımlanmaktadır.) Öğrencinin birinci hibe ödemesini alması için OLS 1. Sınavı tamamlamış
olması şarttır.
8. AŞAMA:
HİBE ÖDEMESİ
· Öğrenci vizeyi aldıktan sonra kendi adına Euro
hesabı açar. Hesap Ziraat Bankası’ndan açılmalıdır.
· Öğrenci hesap açtıktan sonra öğrenci ile Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü arasında sözleşme
imzalanır. Sözleşme süreci ile ilgili detaylar ilgili uzmanlarca
paylaşılacaktır.
· Öğrenci, hibe ödemesi için gerekli formları Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus
Koordinatörlüğü’ne ilettikten sonra alması gereken toplam hibenin %70’i ilk
ödeme olarak bildirdiği Euro hesabına yatırılır.
9. AŞAMA:
DERS DEĞİŞİKLİĞİ
· Gittiğiniz üniversitede alacağınız derslerde; dersin açılmaması, kontenjanın dolu olması, vb. nedenlerden dolayı değişiklik yapmanız gerektiğinde buradaki bölüm Erasmus temsilcinizden öncelikle onay almanız gerekmektedir. Onay aldıktan sonra Learning Agreement Değişiklik Sayfasını doldurup karşı kuruma imzalattıktan sonra mühürlü ve imzalı olarak bölüm Erasmus temsilcinize e-mail ya da posta yoluyla göndermelisiniz. Belgenin bölümdeki imzaları tamamlandıktan sonra belgenin KION sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Bu değişiklik esnasında toplam ECTS kredisinin 30 (+/-2) kredi olarak korunmasına dikkat edilmelidir. Bu süreci takip etmek öğrencinin sorumluluğundadır. Aynı şekilde Akademik Tanınma formu da yenilenmelidir. Güncellenen Akademik Tanınma Formunun ilgili fakültenin yönetim kurulundan geçmesi ve kararın bir kopyasının Dış İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’ne iletilmesi gerekmektedir. Bu nedenle yenilenmiş Akademik Tanınma Formunun sisteme yüklenmesi ve Fakülte Yönetim Kurulu Kararı alınması öğrencilerin sorumluluğundadır.
NOT: Öğrenciler
kayıt yenileme döneminde varsa ödemekle yükümlü oldukları harç tutarını
üniversitemize yatırırlar. Gidecekleri üniversiteye herhangi bir
akademik kayıt ücreti ödemezler. Üniversitemizde ders kaydı yapmayıp bu işlemi
Erasmus hareketlilikleri bitip döndükten sonra yaparlar.
10. AŞAMA: DÖNÜŞ SÜRECİ
Öğrenciler
hareketliliklerini tamamladıktan sonra aşağıdaki evrakları KION sistemine
yüklemelidirler. Dönen öğrenciler Dış
İlişkiler Ofisi Başkanlığı / Erasmus Koordinatörlüğü’ndeki uzmana evrak teslimi
yapmayacak, tüm evraklar sistem üzerinden gönderilecektir. Dönüş evrakları
aşağıda sıralanmıştır;
· Tran of Records (İngilizce Transkript): Misafir olduğunuz kurum tarafından hazırlanır, aldığınız derslerin not karşılığı yer almalıdır. İmzalı ve mümkünse mühürlü olmalıdır. Taranıp sistemde ilgili alana yüklenmelidir.
· Certificate of Attendance (Katılım Sertifikası): Erasmus programına katıldığınız tarihleri gösteren bir sertifika olup, misafir olduğunuz kurum tarafından hazırlanır, imzalı ve mümkünse mühürlü olmalıdır. Taranıp sistemde ilgili alana yüklenmelidir.
· İntibak Raporu: Öğrenci karşı kurumdan aldığı Transkript belgesi ile OBİSİS sistemi üzerinden intibak yapar. (Konuyla ilgili detaylar ErU Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı ile görüşülmelidir). İntibak raporunun 2 nüsha çıktısı alınarak Komisyon üyelerinin imzalaması sağlanır. Eğer komisyon üyelerinin arasında Erasmus Bölüm temsilcisi yoksa bu kişinin de belgeyi imzalaması sağlanır. İmzaları tamamlanmış olan belgenin bir nüshası taranıp KION sisteminde ilgili alana yüklenmelidir. Diğer nüsha ise Fakülte Kurul Kararından geçmesi için bölüm sekreterliğinize iletilmelidir. Fakülte Yönetim Kurulu Kararının süreç takibi sizlerin sorumluluğundadır. Karar çıktığında Fakülteler kararı e-belge sistemi üzerinden Koordinatörlüğümüze iletmektedir.
· OLS Sınavı: Öğrencilere sistem üzerinden otomatik olarak atanan sınavın 2. aşamasının tamamlanması gerekmektedir.
· Online
Rapor Formu: Faaliyetle ilgili online bir
rapordur, öğrencinin dönüş tarihi esas alınarak Mobility Tool (Avrupa Komisyonu
Hareketlilik Yönetim Aracı) sisteminden online rapor için davet e-postası alır
ve belirtilen süre içerisinde bu raporu doldurması gerekir. Raporu doldurmayan
öğrencilerin %30 kalan ödemesi yapılamaz.
Gitmeden Önce Hazırlanması Gereken Belgeler | Bu Bilgileri Kim Hazırlar? | Kaç Nüsha Hazırlanır? |
---|---|---|
Stajlar için Öğrenim Anlaşması | Bölüm Erasmus temsilcisi ve öğrenci | 2 nüsha |
Staj Akademik Tanınma Belgesi | Bölüm Erasmus temsilcisi ve öğrenci | 2 nüsha |
İngilizce Transkript | Öğrenci işleri | 1 nüsha |
Pasaport fotokopisi | Öğrenci | 1 nüsha |
Onay mektup | Erasmus Koordinatörlüğü | 1 nüsha |
Sözleşme Ek IV Belgesi | Öğrenci | 2 nüsha |
Üniversite ile staj öğrenci arasındaki sözleşme Konsorsiyum kapsamında staj yapacak öğrenciler için sözleşme (Staj Uzmanına danışınız) | Öğrenci | 2 nüsha |
Vize fotokopisi | Öğrenci | 1 nüsha |
Fakülte Yönetim Kurulu Kararı | Öğrenci - Fakülte Yönetimi | 1 nüsha |
Sağlık Sigortası | Öğrenci | 1 nüsha |
Pasaport ve vizeye başvurmadan önce Uluslararası Ofis Başkanlığı’ndan alınacak belge | |
---|---|
NOT: | Pasaport ve vize işlemlerine misafir olunacak kurumdan “davet mektubu” geldikten sonra başvurulmalıdır. |
1 | Harçsız Öğrenci Pasaportu için Dilekçe: Vize işlemlerine başlamadan önce, pasaportunuz yok ise çıkartınız, var ise süresinin yeterli olup olmadığını kontrol ediniz. Harçsız Öğrenci Pasaportu çıkartmak 25 yaşından büyük öğrenciler Erasmus Koordinatörlüğü’nden dilekçeyle önceden talepte bulunmaları gerekir. Dilekçe için tıklayınız. |
2 | Confirmation Letter:Öğrenci,Kabul Belgesi geldikten sonra vizeye başvurmadan önce Teyit Belgesini (Confirmation Letter- Erasmus hibesi alacağınıza dair resmi bir belgedir) Erasmus Koordinatörlüğü'nden talep edebilir. Bu belge, Erasmus öğrencisi olduğunu ve hibe alacağını teyit eder. Kabul Mektubunuz ve Teyit Belgeniz elinize geçtikten ve ilgili konsolosluğun istediği diğer evrakları tamamladıktan sonra derhal vize için ilgili konsolosluğa başvurunuz. |
Dönüşte getirilmesi gereken belgeler | Bu belgeleri kim hazırlar? | Kaç nüsha hazırlanır? | |
---|---|---|---|
1 | Değerlendirme Raporu(Performance Evaluation) | Misafir olunan kurum | 1 nüsha |
2 | Learning Agreement For Traineeships belgesinin "After the mobility" kısmı. | Misafir olunan kurum | 1 nüsha |
3 | Certificate of Attendance(Katılım Sertifikası) (Örnektir!!!) | Misafir olunan kurum | 1 nüsha |
4 | Staj Öğrenci Rapor Formu (Online doldurulacaktır.) | Öğrenci | 1 nüsha |
5 | ECTS Not Dönüşüm Belgesi | Öğrenci-Bölüm temsilcisi | 2 nüsha |
6 | İlgili Yönetim Kurulu Kararı | Bölüm temsilcisi - Fakülte yönetim kurulu | 1 nüsha |