Personel Eğitim Alma Hareketliliği - Staff Mobility
for Staff Training (STT)
Personel eğitim alma hareketliliği, Türkiye’de ECHE sahibi
bir yükseköğretim kurumunda istihdam edilmekte olan herhangi bir personelin,
program ülkelerinden birinde eğitim almasına imkân sağlayan faaliyet alanıdır.
Bu faaliyet kapsamında kişinin mevcut işi ile ilgili konularda sahip olduğu
becerileri geliştirmek üzere çeşitli eğitimler (işbaşı eğitimleri, gözlem
süreçleri gibi) alması mümkündür.
1.
Personel
Eğitim Alma Hareketliliği için Asgarî ve Azamî Süreler
Program ülkeleri ile hareketlilikte seyahat hariç en az
ardışık 2 iş günü; Ortak ülkeler ile hareketlilikte en az ardışık 5 iş günüdür.
Her iki durumda da faaliyetin azami süresi 2 aydır.
Personel eğitim alma hareketliliğinde, katılım
sertifikasında yararlanıcının mücbir sebep dışında 2 günden az süre ile
faaliyet gerçekleştirilmesi durumunda, faaliyet geçersiz kabul edilir ve
yararlanıcıya herhangi bir hibe ödemesi yapılmaz.
Mücbir sebebin
belgelendirilebilmesi şartıyla, asgari sürenin tamamlanamadığı faaliyetler
kabul edilir; kalınan süre karşılığı hibe verilir ve seyahat masrafları mesafe
hesaplayıcıya bağlı kalınarak ödenir. Bir olay ya da durum, mücbir sebep
sayılmadan önce Merkez ile iletişime geçilmelidir.
2.
Personel
Hareketliliğinde Özel Durumlar
Personel hareketliliği, ders verme faaliyeti eğitim alma
faaliyetiyle birleştirilerek gerçekleştirilebilir. Bu kombinasyon, bütün olarak
bir ders verme faaliyeti olarak değerlendirilir Yararlanıcı Modülüne (BM) Ders
Verme faaliyeti olarak raporlanır.
Ders verme ya da
eğitim alma faaliyeti aynı ülkede birden fazla ev sahibi kurum/kuruluşta
gerçekleştirilebilir. Bu durum asgari faaliyet süresinin uygulandığı tek bir
ders verme ya da eğitim alma faaliyeti olarak değerlendirilir.
3.
Değerlendirme
Ölçütleri
Değerlendirme sürecinin adil, şeffaf, tarafsız ve tutarlı
olması gerekmektedir. Belli bir kişi veya kategorideki personeli tamamen
dışlayıcı veya sadece belli bir kişi veya kategorideki personelin seçilmesini
sağlayacak ölçütler belirlenemez. Belirlenen ölçütün pozitif veya negatif
yöndeki ağırlığı, bu ölçütün tüm değerlendirme sonucunu belirleyebileceği
büyüklükte olmamalıdır. (Örneğin; belli puanlarda yabancı dil belgesi sunan
personel yüz üzerinden +10 puan alarak hesaplanır.)
Değerlendirme ölçütleri olarak
aşağıdaki öncelikler mutlaka dikkate alınmalıdır:
1) İlk kez katılım seçimde önceliklendirilir.
2) Yabancı dil seviyesi önceliklendirilir.
3) Eğitim Alma Faaliyetinde idari personel önceliklendirilir.
4) Eğitim Alma Faaliyetinde dijital becerilerin geliştirilmesine
yönelik faaliyetler önceliklendirilir.
5) Engelli personel önceliklendirilir.
6) Gazi personel ile şehit ve gazi eş ve çocuğu personel
önceliklendirilir[1].
7) Vatandaşı olunan ülkeye hareketliliklere düşük öncelik verilir.
Yukarıda belirtilenlere ek olarak, yükseköğretim kurumu,
kendi kurumsal ihtiyaç ve önceliklerine uygun başka ölçütler de kullanabilir.
Önceliklendirme doğrudan hak kazanımı şeklinde değil
değerlendirme esnasında artı puan olarak uygulanmalıdır.
Yükseköğretim kurumu tarafından değerlendirme sürecinde
kullanılması planlanan değerlendirme ölçütlerinin başvuru süreci başlamadan
önce üst düzenleyici bir işlemle (rektörlük, yönetim kurulu veya senato kararı)
kayıt altına alınması ve ilan edilmesi gerekmektedir.
Ülke Grupları |
Ülke |
Günlük Hibe (Avro)** |
1.
Grup Ülkeler |
Danimarka,
Finlandiya, İrlanda, İsveç, İzlanda, Lihtenştayn, Lüksemburg, Norveç 14.
Bölge Ülkeleri |
162 |
2.
Grup Ülkeler |
Almanya,
Avusturya, Belçika, Fransa, Güney Kıbrıs, Hollanda, İspanya, İtalya, Malta,
Portekiz, Yunanistan 5.
Bölge Ülkeleri |
144 |
3. Grup
Ülkeler |
Bulgaristan,
Çek Cumhuriyeti, Estonya, Hırvatistan, Kuzey Makedonya, Letonya, Litvanya,
Macaristan, Polonya, Romanya, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Türkiye * |
126 |
Diğer
Ülkeler |
1-4
ve 6-13. Bölge Ülkeleri |
180 |
* Yalnızca yurtdışındaki bir
işletmeden ya da ECHE sahibi olmayan yükseköğretim kurumundan ders vermek üzere
davet edilen personel için kullanılmaktadır.
** 14 günden daha uzun süren
personel hareketliliği faaliyetlerinde; 15’inci ve sonrası günler için yukarıda
verilen günlük hibe miktarının %70’i gündelik olarak esas alınmalıdır.
Herhangi bir faaliyet içermeyen ya da gerçekleştirilen
faaliyetin türüne uygun faaliyet yapıldığı belgelenemeyen günler için hibe
ödemesi yapılmaz.
5.
Seyahat
Gideri Hesaplamaları
Personel hareketliliği faaliyetinden faydalanan personeline
ödenecek seyahat gideri miktarı “Mesafe Hesaplayıcı” kullanılarak hesap
edilmelidir. Mesafe hesaplayıcısına aşağıdaki bağlantıdan ulaşılabilmektedir:
http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/tools/distance_en.htm
Mesafe hesaplayıcısı aracılığı ile personelin yerleşik
olduğu yerden, faaliyet yerine kadar olan iki nokta arasının km değeri tespit
edilmeli ve aşağıdaki tablo kullanılarak seyahat hibesi hesaplanmalıdır. Mesafe
hesaplayıcıda çıkan kilometrenin aşağıdaki tablodaki hibe karşılığı gidiş-dönüş
rakamı olup, söz konusu miktar ikiyle çarpılmaz. Personelin aktarmalı olarak
seyahat etmesi, yukarıda belirtilen mesafe hesaplaması ile varılan mesafeyi
etkilemez.
Seyahat Mesafesi |
Standart Seyahat Hibe Tutarı (Avro) |
Yeşil Seyahat Hibe Tutarı (Avro) |
10 ila 99 KM arasında |
23 |
|
100 ila 499 KM arasında |
180 |
210 |
500 ila 1999 KM arasında |
275 |
320 |
2000 ila 2999 KM arasında |
360 |
410 |
3000 ila 3999 KM arasında |
530 |
610 |
4000 ila 7999 KM arasında |
820 |
|
8000 KM veya daha fazla |
1.500 |
|
Seyahatin başlangıç noktasının gönderen kuruluşun bulunduğu,
faaliyetin gerçekleştirildiği yerin de ev sahibi kuruluşun bulunduğu yer olduğu
varsayılır. Seyahat başlangıç noktasının gönderen kurumun bulunduğu şehirden
farklı bir şehir olması ya da faaliyetin ev sahibi kurumun yerleşik olduğu
şehirden başka bir şehirde gerçekleşiyor olması halinde, değişiklik seyahatin
farklı bir mesafe bandına girmesine yol açıyorsa, seyahat faturaları istenir ve
gerçekleşen mesafe bandına göre hibe verilir. Farklı bir başlangıç noktası ya
da faaliyet yerinin rapor edilmesi halinde bu farklılığın sebebi raporda
belirtilir, olası denetimlerde sunulmak üzere seyahat başlangıç ve bitiş
noktalarını gösteren belgeler ve faturalar personel dosyasında muhafaza edilir.
Tablo-2’deki mesafe bandına göre tahsis edilen seyahat
hibesinin, toplam seyahat masraflarının en az %70’ini karşılamadığını
kanıtlayan yararlanıcılar, belgelendirmek kaydıyla istisnai seyahat masrafı
talep edebilirler. Bu kapsamda alınabilecek hibe toplam seyahat masraflarının
%80’ini geçemez. Ancak bu durumda mesafe bandına göre ayrıca seyahat hibesi
ödenmez.
Yeşil Seyahat türünde seyahat tercih eden personele seyahat
günleri için 4 güne kadar bireysel destek verilir.
6.
Personele Yapılacak Ödeme
Tutanakla
kayıt altına alınan seçim listelerinin ve personel sözleşmelerinin birer
kopyalarının proje hesabını tutan ve ödemeyi yapacak ilgili birimlere (strateji
geliştirme, mali işler, muhasebe birimi vb.) imzalı olarak iletilmesi ve ödeme
aşamasında, ödeme belgesinde yer alan yararlanıcı bilgileri ile hibe tutarının
söz konusu listelerde yer alan bilgiler ile tutarlılığı kontrol edildikten
sonra ödemenin yapılması gerekmektedir.
Hibe
ödemeleri AB ile Türkiye arasında Erasmus+ programının yürütülmesine ilişkin
olarak imzalanan anlaşmalarda yer alan vergi istisna hükümleri dikkate alınarak
Avro olarak yapılır.
Faaliyetin
gerçekleşmediği durumlarda yararlanıcıya herhangi bir hibe ödemesi yapılmaz.
Ödeme yapılmışsa iade alınır.
7.
Hibede Kesinti Yapılması
Hareketliliğe
katılımı kanıtlayan belgelerin teslim edilmemesi durumunda (katılım
sertifikası) hareketlilik geçersiz sayılır ve personele hibe ödenmez,
başlangıçta ödenen hibe tahsil edilir. Ayrıca, planlanandan eksik gerçekleşen
ya da uygun olmayan faaliyetlere ilişkin olarak da hibe kesintisi yapılır. İlk
planlamada ödeneceği öngörülmesine rağmen ödenmeyen ve/veya ödendikten sonra
personelden geri istenen tutarlar, Merkeze iade raporlanmalıdır.
8.
İkinci
Kez Hibe Alınması Durumu
AB Komisyonu ve Merkezin belirlediği ulusal öncelikler
gereği, daha çok personelin faaliyetlerden faydalanabilmesi için, bir
personelin aynı sözleşme dönemi içerisinde, bir kez personel ders verme hareketliliğinden
faydalanması öngörülmektedir. Ancak değişim potansiyelini değerlendirecek
başvuru olmaması ve bunun belgelendirilmesi durumunda aynı personelin, aynı
sözleşme dönemi içerisinde birden fazla kez aynı personel hareketliliği
faaliyetine katılması mümkün olabilir.
9.
Hibesiz
(“0” Hibeli) Personel Olma Durumu
Personel istediği takdirde hibe almaksızın faaliyete
katılabilir. Faaliyetten hibesiz faydalanılabilmek için de başvuru yapılması ve
başvurunun diğer başvurularla beraber değerlendirmeye tabi tutulması
gerekmektedir.
Hibesiz personelin farkı, personelin bütçe hesaplamalarına
dâhil edilmemesi ve kendisine ödeme yapılmamasıdır. Hibe alınmaması, personelin
seçim sürecine dâhil olmamasına gerekçe değildir.
10. Planlanan Faaliyet Dönemi Tamamlanmadan
Dönülmesi
Hareketlilik süresinin mücbir sebebe bağlı olmaksızın asgari
sürenin altında gerçekleştirilmesi durumunda söz konusu hareketlilik geçersiz
sayılır ve hibe ödemesi yapılmaz. Ancak Yararlanıcı Modülüne (BM) bu personel
için giriş yapılır.
Personelin, mücbir sebeplerle[2]
planlanan hareketlilik faaliyeti döneminden erken dönmesi durumunda, personelin
yurtdışında kaldığı süre karşılığı gündelik hibesi ile mesafe hesaplayıcıya
göre miktarı personele verilir. Kalınan süre karşılığı için hesaplanan hibeden
fazla ödeme yapılmışsa, fazla miktarın iadesi istenir.
Personel hareketliliği için asgari süre olan iki günü
(seyahat hariç) mücbir sebepten dolayı tamamlayamayan personele aynı sözleşme
dönemi içerisinde tekrar seçime tâbi tutulmaksızın yeni bir öğretim/eğitim alma
programı ve personel hareketliliği sözleşmesi imzalamak suretiyle aynı ya da
başka kurumda faaliyete katılarak telafi yapmasına izin verilir. Bu durumda
mücbir sebeple dönüşle gerçekleşen ilk faaliyet ve telafi faaliyeti Yararlanıcı
Modülüne (BM) ayrı ayrı raporlanmalı, seyahat ve gündelik hibeleri gerçekleşen
faaliyet tarihlerine göre ödenmelidir. Telâfi faaliyetin hibeli gün sayısı ilk
planlanan faaliyetin hibeli gün sayısını geçemez ve telâfi hakkı sonraki
sözleşme dönemlerine devredilemez.
Asgari faaliyet süresinden daha uzun süre kalan bir
personelin şahsî bir mücbir sebepten dolayı geri dönmek zorunda kalması
halinde, personele tamamlayamadığı faaliyetini telafi etmek üzere tekrar gitme
imkânı tanınmaz.
Genele etki eden mücbir sebeplerden (gidilen bölgede doğal
afet, salgın (COVID-19) olması, grev yapılması vb.) dolayı öngörülen faaliyet
süresini tamamlayamadan dönen personelin durumları hakkında, Ulusal Ajans ve
Avrupa Komisyonu her bir örnek olayı ayrı ayrı inceleyerek, örneğin faaliyetin
kabul edilmesi veya tekrar edilmesine imkân tanınmasına yönelik toplu olarak
uygulanacak karara varır.
11. Vatandaşı Olunan Ülkeye Gidiş
Program
Ülkelerinden birinin vatandaşı olup da Türkiye’de ikamet eden bir personelin
hareketlilik faaliyeti ile vatandaşı olduğu ülkeye gitmesi mümkündür; ancak
değerlendirme sürecinde bu personele Madde III. 4.3.2 uyarınca düşük öncelik
verilir.
12. Elektronik Belge Kullanılması
Personelden
öncelikle orijinal ıslak imzalı veya güvenli elektronik imza ile imzalanmış belgeleri
sunmaları istenir. Ancak ıslak veya güvenli elektronik imzalı belgelerin temin
edilemediği durumlarda, gerçekliğinden şüphe duyulmayan belgeler fotokopi, pdf
ve JPEG gibi elektronik formatlarda kabul edilir. Ancak hibe sözleşmeleri ıslak
veya güvenli e-imzalı olmalıdır.
13. Personel Eğitim Alma Hareketliliği için
Düzenlenmesi Gereken Belgeler
Personel hareketliliği dosyalarında veya e-arşivde aşağıdaki
belgelerin bulunması zorunludur:
1. Başvuru formu,
2. Davet mektubu,
3. Personel ile
yükseköğretim kurumu arasında imzalanan hibe sözleşmesi,
4. Eğitim alma
faaliyeti için personel hareketliliği anlaşması (taraflarca onaylı),
5. Katılım sertifikası,
6. Personel Anketi: Hareketlilik Aracı kullanılarak eğitim
alma hareketliliğinden faydalanan personelin çevrimiçi AB anketini (EU Survey)
doldurmaları istenir.
7. Hibenin ödendiğine dair belge (dekont veya eş değeri),
8. Seyahat günlerine bireysel destek hibesi verilmesi
durumunda seyahat edilen tarihleri gösteren belgeler (uçuş kartları, pasaport
giriş-çıkışları gibi).
9. Özel durumlara ilişkin açıklayıcı ve kanıtlayıcı belgeler
(hibede kesinti yapılması, mücbir sebeple erken dönülmesi vb. durumların gerekçelerini
gösteren belgeler)
[1]
Muharip gaziler ve bunların eş ve çocukları ile harp şehitlerinin eş ve
çocuklarının yanı sıra 12/4/1991 tarih ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu’nun 21. Maddesine göre “kamu görevlilerinden yurtiçinde ve yurtdışında
görevlerini ifa ederlerken veya sıfatları kalkmış olsa bile bu görevlerini
yapmalarından dolayı terör eylemlerine muhatap olarak yaralanan, engelli hâle
gelen, ölen veya öldürülenler”in eş ve çocukları ile 23 Temmuz 2016 tarih ve
667 sayılı KHK’nin 7. Maddesi uyarınca, 15/07/2016 tarihinde gerçekleştirilen
darbe teşebbüsü ve terör eylemi ile bu eylemin devamı niteliğindeki eylemler
sebebiyle hayatını kaybedenlerin eş ve çocukları veya malul olan siviller ile
bu kişilerin eş ve çocukları Erasmus personel hareketliliğine başvurmaları
halinde önceliklendirilir.
[2]
Mücbir sebep", taraflardan herhangi birinin, sözleşmeden doğan herhangi
bir yükümlülüğünü yerine getirmesine engel olan; tarafların, taşeronlarının,
bağlı kuruluşlarının veya uygulamada görev alan üçüncü tarafların hata veya
ihmalinden kaynaklanmayan ve gösterilen tüm özen ve dikkate rağmen kaçınılmaz
olan ve önceden tahmin edilemeyen, tarafların kontrolünün dışındaki istisnai
herhangi bir durum veya olay anlamına gelir. Bir hizmetin sunulmaması, ekipman
veya malzemelerdeki kusurlar veya bunların zamanında hazır edilmemesi, doğrudan
bir mücbir sebepten ve ayrıca işgücü anlaşmazlığı, grev veya mali sıkıntılardan
kaynaklanmadığı müddetçe, mücbir sebep olarak öne sürülemez.